کارتیه چیست؟

Home>مقالات>کارتیه چیست؟

کارتیه چیست؟

کارتیه چیست؟

حتما شما هم تا کنون نام برند یا جواهرات خاص کارتیه یا همان کارتیر (Cartier) به گوشتان خورده است. کارتیه برندی است با نزدیک به دو قرن شهرت و محبوبیت جهانی در عرصه تولید جواهرات که فعالیت خود را از فرانسه و شهر پاریس آغاز کرده و علاوه بر قدمت قابل توجه در دوران معاصر، می توان آن را یکی از لوکس ترین و شیک ترین برندهای جواهرسازی دانست. ما در اینجا تاریخچه و سیر تبدیل شدن کارتیه از یک ساعت سازی کوچک در پاریس به بزرگ ترین برند تولید جواهرات جهان را شرح خواهیم داد.

 

 

تاریخچه برند کارتیر

حدود 170 سال پیش و در سال 1847 میلادی، لوئیس فرانکو کارتیه، مغازه کوچک استادش آدولف را خریداری کرده و کسب و کار خود را به شکل مستقل آغاز کرد. او اگرچه که مغازه جمع و جور و کوچکی در اختیار داشت، اما با تلاش و پشتکاری که از خود نشان داد، توانست با بیش از 70 بوتیک در نقاط مختلف دنیا وارد معامله شده و همکاری های متقابلی را با آن ها شروع نماید. پس از او، پسرش آلفرد، مدیریت مجموعه را به دست گرفت و کار پدر را ادامه داد. اما نه در دوره کارتیه پدر و نه در دوره پسرش، بلکه در زمان مدیرت فرزندان آلفرد، لوئیس، پیر و ژاک بود که نام تجاری کارتیه به عنوان برند واحد مجموعه تولید ساعت و جواهرات آن ها انتخاب و جهانی شد.

لویی که شعبه پاریس را اداره می کرد، تولید کننده برخی از مشهورترین طرح های شرکت کارتیه، مانند ساعت های مرموز بود. برای نمونه هنگامی که در سال 1904، آلبرتو سانتوس دومونت، یکی از هوانوردان مشهور برزیلی، به لوئیس کارتیه (که از دوستان وی بود)، درباره غیرقابل استفاده بودن ساعت های جیبی در حین پرواز شکایت کرد، لویی یک ساعت مچی تخت با قاب مربعی متمایز را طراحی کرد که نه تنها برای سانتوس دومونت، بلکه برای بسیاری از مشتریان دیگر نیز بسیار جالب توجه و جذاب بود. بخش جذاب تر این ماجرا آنجاست که این نخستین و البته تنها باری بود که برند کارتیر، یک ساعت را به نام کاربر اصلی آن یعنی سانتوس نام گذاری کرد. ساعت سانتوس نخستین ساعت مچی مردانه تولید شده توسط برند کارتیه بود. در سال 1907، ادموند جیگر، طی قراردادی پذیرفت که قطعات ساعت‌ های کارتیه را به طور انحصاری تامین کند. دو تن از دوستان لویی، چارلز ژاکو و ژان توسن، در میانه راه و در سال های 1909 و 1933 به وی پیوسته و تا پایان، او را همراهی کردند.

برند کارتیه تا پایان عمر پیر، نوه لوئیس موسس، به صورت خانوادگی اداره می شد. اما پس از مرگ او در سال 1964، ژان ژاک (پسر ژاک)، کلود (پسر لوئیس) و ماریون کارتیه کلودل (دختر پیر)، که هر کدام مسئولیت یکی از شعبه های کارتیه در لندن، نیویورک و پاریس را بر عهده داشتند، تصمیم گرفتند که میراث خانوادگی خود را به فروش بگذارند. به همین منظور رابرت هاک، با همراهی گروهی از سرمایه گذاران به رهبری جوزف کانوی، توانست کارتیر شعبه پاریس را خریداری کند. او به ترتیب در سال‌های 1974 و 1976، کارتیه لندن و نیویورک را نیز خریداری کرده و توانست این برند را در سراسر جهان دوباره به هم متصل کند. پس از مرگ ناگهانی وی در سال 1979، دخترش ناتالی هاک، مدیریت مجموعه کارتیر را عهده دار شد. در سال 1988 میلادی، شرکت سوئیسی ریشمون، کمپانی کارتیه را خریداری کرده و علاوه بر ساعت، تولید جواهرات، عطر، محصولات چرمی و برخی اکسسوری های لوکس دیگر را به آن اضافه کرد. در حال حاضر کارتیر با حدود 200 شعبه در 125 کشور در سراسر جهان، در زمره بزرگ ترین و پول ساز ترین زیرمجموعه های ریشمون قرار دارد.

تاریخچه برند کارتیر

 

همه چیز درباره برند کارتیه

واژه کارتیه (Cartier)، در زبان فرانسوی به معنای نگرش باز و کنجکاوی است. کارتیه معتقد است در هرچیز، زیبایی هایی وجود دارد که باید کشف شود. نوآوری، آزادی عمل، برای همه بودن و البته برتری بر سایرین، همواره جزو ارزش های اساسی و اهداف مورد نظر کارتیر بوده است. مهم ترین شعار کارتیه در طول همه سال های فعالیتش، این بود که “هیچوقت تقلید نکن! به جاش خلاقیت به خرج بده.”

چنین نگرشی منجر به ایجاد یک سبک منحصر به فرد و خلاق خواهد شد. به همین دلیل است که امروز و پس از گذشت حدود دو قرن از شروع فعالیت کارتیه، هنوز هم زیباترین، متفاوت ترین و البته نمونه های استثنایی جواهرات و ساعت ها را می توان در کارتیر یافت. بنیانگذاران کارتیه بر این باورند که شکل گیری این برند، بر پایه جسارت و تمایز طلبی استوار شده است. به باور آنان، استقبال از رویای رویاپردازان و علایق روح های آزاد، همیشه رمز موفقیت و وجه تمایز کارتیر بوده است.

آن ها مرزها را نادیده گرفتند و از شکستن قالب های کلیشه ای، ابایی نداشتند و زیبایی را در آغوش تنوع و تمایزهای فرهنگی جستجو کردند. کارتیه اینگونه می اندیشد که در همه چیز، تعالی وجود خواهد داشت و جستجوی کمال، چیزی فراتر از آن است که به چشم می آید. در اینجا، همه چیز از یک سنگ آغاز می شود و سپس جواهرسازان و طراحان طلا و جواهر، تلاش می کنند تا عالی ترین وجه هر سنگ را به نمایش بگذارند تا زیبایی آن را از طریق طراحی، و با استفاده از گرانبهاترین مواد افزایش دهند.

اگر علاقمند به انجام فعالیت در حوزه ساخت و طراحی طلا و جواهرات و کسب درآمد از این طریق هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره طراحی طلا و جواهر است. در این دوره آموزشی، شما طراحی طلا و جواهر را با استفاده از نرم افزار محبوب ماتریکس می آموزید.

 

 

ویژگی محصولات کارتیه

همانطور که گفته شد، برند کارتیر، یک نشان محبوب جهانی با هویت بصری منحصربفرد است. مانند اغلب برندهای لوکس مشهور، بسیاری از طرح ‌های محبوب و امروزی کارتیه، ریشه در فرهنگ و سنت گذشتگان دارند. اغلب جواهرات مشهور و جهانی آن ‌ها، تحت تاثیر گنجینه‌ های کشف‌ شده در مقبره توتان ‌خامن در دهه 1920، از سبک ‌های دوران آرت دکو و مصر باستان، الگوبرداری شده است.

این نوع الگوبرداری ها سبب شده است که طرفداران مشهور کارتیر، اغلب از سرشناس ترین و ثروتمندترین افراد جهان باشند. امروزه نیز بسیاری از بازیگران بزرگ هالیوود، مانند آنجلینا جولی یا گریس کلی و حتی افراد سلطنتی مانند دوشس کمبریج، همگی از این برند استفاده می کنند.

 

انواع کارتیه

انواع کارتیه

در ادامه به چند نمونه از محبوب ترین محصولات کارتیه در سطح جهان اشاره خواهیم کرد.

 

دستبند عشق کارتیه

می توان گفت که از میان همه طرح ‌های کارتیر، معروف ‌ترین قطعه، دستبند عشق است که نخستین بار در سال 1969 عرضه شد. این دستبند محبوب، توسط جواهرساز افسانه ‌ای، آلدو سیپولو، خلق شد و هنوز امضای او بر روی دستبندهای عشق کارتیه وجود دارد. او  این دستبند را به منظور نشان دادن کیفیت همیشگی عشق ساخت و به گفته خودش، قرار بود نمادی باشد که به وسیله آن، یک معشوق، دائمی به نظر برسد یا حداقل برای حذف آن، دشواری و ترفندهای بسیاری لازم باشد.

دستبند عشق با الهام از کمربند نجابت و پاکدامنی مربوط به قرون وسطا، هرگز روی مچ دست نمی لغزد و باید در جای خود ثابت بماند. این دستبند، قفل مرسومی برای باز و بسته شدن ندارد و با سر پیچ های تزئینی، مزین شده است که دو عدد از آن ها را می توان با پیچ گوشتی مینیاتوری مخصوص، جدا کرد تا دستبند را بر روی مچ دست، ثابت نگه داشت. پس از ثابت کردن دستبند بر روی مچ دست، این وظیفه پارتنر است که پیچ گوشتی را نزد خود نگه دارد تا تنها کسی باشد که می تواند دستبند را جدا کند.

دستبند عشق کارتیه، به تعدادی از جذاب ‌ترین زوج های جهان از جمله ریچارد برتون و الیزابت تیلور و همچنین استیو مک‌کوئین و علی مک‌گرو هدیه داده شده است. این  دستبند که در رنگ های سفید، زرد یا رزگلد موجود بوده و همچنین با سنگ های قیمتی نیز تزئین شده است، توانسته تا به امروز، یکی از محبوب ترین و جذاب ترین اقلام لوکس جهان باقی بماند.

 

ساعت کارتیه مدل تانک (Cartier Tank Watch)

کارتیه یکی از اصلی ترین پیشگامان ساعت سازی و ساعت شناسی قرن بیستم بود که همانگونه که گفته شد، ساعت سانتوس را در سال 1904 برای هوانورد مشهور، آلبرتو سانتوس دومونت، اختراع کرد. اما بدون شک، می توان بهترین و پر طرفدارترین ساعت آن ها را Tank دانست که از سال 1919 و با شکل مستطیلی متمایز خود، عرضه شد.

طراحی این ساعت، از مسیرهای رنو FT-17، یک تانک فرانسوی مورد استفاده در جنگ جهانی اول، الهام گرفته شده و علت نامگذاری آن نیز به همین سبب است. Tank توانست از همان روزهای اولیه، جای خود را در شش مجموعه مختلف باز کرده و طرفداران بسیاری از زنان و مردان را جذب کند. طراحی منحصر به فرد این ساعت، منجر شد تا بسیاری از مشتریان، آن را از فلزات مختلفی مانند نقره، طلا و… سفارش داده و از آن به عنوان هدیه ای گران بها استفاده نمایند.

 

حلقه کارتیه

حلقه Trinity de Cartier، طرحی نمادین و مشابه دستبند عشق بود که نخستین بار در سال 1924 توسط لویی کارتیه و بنا به درخواست فیلمساز فرانسوی، ژان کوکتو، طراحی گردید. همانند دیگر اعضای مجموعه سه گانه، که شامل گوشواره، گردنبند و دستبند می شود، این حلقه نیز جواهرات در هم تنیده را به نمایش می گذارد که نمادی از سه مرحله یک رابطه عاشقانه است.

طرح کلاسیک آن، سه نوار بافته شده و در هم تنیده دارد که یکی از آن ها طلای سفید بوده و نمادی از دوستی است. دیگری از جنس طلای زرد است و نمادی از وفاداری می باشد و سومی به رنگ طلای رزگلد که نشان از عشق حقیقی دارد. امروزه قریب به یک قرن است که حلقه Trinity de Cartier هنوز در حال تولید بوده و در زمره مشهورترین ها قرار دارد. مانند دستبند عشق، انگشتر سه گانه نیز یکی از نمادهای اصلی و ضروری کارتیر است که یک زیبایی شناسی جاودانه در آن موج می زند؛ به نحوی که هنوز هم مورد توجه است.

 

حلقه ازدواج کارتیر (حلقه پارتنر)

حلقه ازدواج کارتیر (حلقه پارتنر)

طراحی پلنگ، یکی از طراحی های معروف کارتیه در 100 سال گذشته است که نخستین بار در سال 1914 انجام شد؛ هنگامی که لویی کارتیه از یکی از هنرمندان فرانسه به نام جورج باربیه خواست تا یک بانوی جوهرپوش، همراه با گربه ای بزرگ را در اثری با عنوان “Dame à la Panthère” نقاشی کند. این اثر در آینده، اساس یکی از معروف ‌ترین کمپین ‌های تبلیغاتی و مارکتینگ کارتیر را تشکیل داد و از آن زمان، برند کاریته و پلنگ به نوعی با هم تنیده شدند و نماد پلنگ، جزئی از هویت بصری این برند شد.

نخستین محصول پلنگی کارتیه، یک ساعت مچی همراه با طراحی خالدار (شبیه به پوست گربه سانان) بود. پس از آن، تصاویر پلنگ در بخش زیادی از طرح ‌ها، با یک عنصر ثابت، یعنی چشم ‌های زمردی سبز عرضه شد که حلقه پارتنر یکی از آن ها است. اکنون 40 حلقه در مجموعه Panthere de Cartier وجود دارد؛ مجموعه ‌ای از قطعات جسورانه و گاهی عجیب و غریب که از انواع طلا ساخته شده و اغلب نیز با سنگ‌ های قیمتی و نیمه قیمتی تزئین شده ‌اند.

 

دستبند Juste Un Clou کارتیر

دستبند Juste Un Clou کارتیه

دستبند Juste Un Clou یکی از محصولاتی است که نشان می دهد کارتیه می تواند هر چیزی را بسیار زیبا نشان دهد. این دستبند نیز قطعه دیگری از طراحی های آلدو سیپولو است. نام فرانسوی این دستبند، به معنای “فقط یک میخ” می باشد و در واقع همین هم هست! این دستبند از یک میخ طلایی که به زیبایی دور مچ پیچیده می شود، ساخته شده است. در دوره ساخت طلا و جواهر علاوه بر حلقه و زنجیر کارتیر به صورت تخصصی و عملی ساخت دستبند کارتیه را نیز آموزش می بینید.

نخستین بار در سال 1971 بود که این دستبند عرضه شد و در جنبش طراحی جواهرات صنعتی نیویورک، به اوج شهرت رسید و طرفداران بسیاری پیدا کرد. اغلب نیز طرفداران سبک های مینیمالیستی آن را دوست داشتند.

در سال 2012، برند کارتیه به مناسبت 165 سالگی خود، کلکسیونی با نام Juste Un Clou را منتشر کرد که شامل حلقه ها، گردنبندها، گوشواره ها و دستبندهایی بود که همگی با طراحی میخ خمیده همراه بودند.

 

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-13T17:20:56+03:3019 می 2022|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم