پریمیر یا افترافکت | تفاوت پریمیر و افترافکت

Home>مقالات> پریمیر یا افترافکت | تفاوت پریمیر و افترافکت

 پریمیر یا افترافکت | تفاوت پریمیر و افترافکت

 پریمیر یا افترافکت :

زمانی که قصد دارید یک ویدیو را پردازش ، تدوین یا ادیت کنید ، می بایست با توجه به ویدیو خود و ادیتی که می‌ خواهید بر روی آن ویدیو انجام دهید ، نرم‌افزاری را انتخاب کنید که کار خود را سریع ‌تر و راحت‌ تر به انجام رسانید و سوال این است که کدام نرم افزار بهتر است پریمیر یا افتر افکت ؟

نرم افزارهای متعددی برای ادیت فیلم وجود دارد که دو نرم افزار افترافکت After Effect و پریمیر Premiere pro ، ساخت شرکت ادوبی ، از جمله پر کاربرد ترین و معروف ترین نرم افزارهای ادیت ویدیو می باشد .

این دو نرم‌افزار علی رغم شباهت هایی که در محیط های نرم افزاری دارند ، تفاوت های بسیار زیادی در برخی از قسمت‌ های محیط نرم‌افزار و همچنین چگونگی عملکرد و زمینه های به کارگیری شده نیز دارند .

ادیت ویدیو فقط شامل حذف کردن قسمت های مختلف ویدیو ، افزودن یک آهنگ ، تصاویر یا زیرنویس های مختلف نمی شود . بلکه می تواند بسیار پیشرفته تر باشد و شامل افزودن افکت های پیشرفته ، ساخت موشن گرافیک و … شود .

با بکارگیری صحیح این دو نرم‌افزار می ‌توانید از ادیت های ساده تا ادیت های حرفه ای را بر روی ویدیو های خود انجام دهید و بهترین نتیجه را کسب کنید .

به طور کلی با توجه به تغییراتی که قصد دارید در ویدیو خود اعمال کنید و ادیتی که برای ویدیو خود در نظر دارید ، می بایست یکی از دو نرم افزار پریمیر یا افترافکت  را انتخاب کنید .

در این قسمت قصد داریم شما را با این دو نرم افزار ، چگونگی عملکرد و همچنین کارایی هر یک از این نرم افزارها آشنا کنیم . به علاوه تفاوت های بین این دو نرم افزار و ارتباط بین آن ها را نیز آشنا می کنیم تا بتوانید نرم‌افزار مناسب خود را انتخاب کنید و ویدیوهای خود را به بهترین شکل ادیت کنید .

نرم افزار افتر افکت

نرم‌افزار افترافکت چیست ؟

یکی از پرکاربرد ترین و مشهورترین نرم افزارها در حوزه تدوین و ادیت ویدیو ، ساخت جلوه های ویژه ، افزودن افکت های گوناگون ، ساخت موشن گرافیک و کامپوزیت ، نرم افزار قدرتمند افترافکت می باشد .

نرم افزار افترافکت ، ساخت شرکت ادوبی است که هر ساله آپدیتی جدید از آن رونمایی می شود که محیطی ساده تر و مجهزتر را در اختیار کاربران قرار می دهد .

نرم افزار افترافکت به شما کمک می کند تا ویدیو های خلاقانه و خارق ‌العاده درست کنید و بینندگان بسیار زیادی را به خود جلب کنید .

آموزش افتر افکت

بعد از گذراندن آموزش افترافکت شما قادر خواهید بود در حوزه های ساخت جلوه های ویژه ، موشن گرافیک ، و … مشغول به کار شوید . همچنین بعد از شرکت در دوره افتر افکت مجتمع فنی نیاوران مدرک بین مللی افتر افکت را دریافت می نمایید.

کاربرد های افتر افکت 

به طور کلی نرم افزار افتر افکت برای ادیت فیلم هایی که مستقیم با دوربین فیلم برداری شده است مناسب نیست و استفاده نمی ‌شود . بلکه کاربرد های افترافکت در ساخت صحنه های تخیلی و ساخته ذهن و صحنه‌ های رویایی و همچنین ساخت تصاویر متحرک استفاده می باشد . از کاربردهای افتر افکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ساخت جلوه های ویژه با افتر افکت:

به طور کلی به هر آنچه که نتوان در دنیایی که واقعی آن را ایجاد کرد و زاییده ذهن انسان باشد و از تخیل انسان سرچشمه بگیرد ، جلوه های ویژه نام دارد .

جلوه های ویژه امروزه در صنعت فیلم سازی نقش به سزایی ایفا می‌ کنند و برای ساخت صحنه هایی که ایجاد آن در دنیای واقعی کاری مشکل و یا نشدنی باشد و یا از تخیل انسان سرچشمه گرفته باشد ، استفاده می شود . همچنین برای ساخت شخصیت های غول آسا و تخیلی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد .

از جلوه‌ های ویژه می ‌توان انفجارهای عظیم ، موجودات فضایی و ناشناخته و … را مثال زد .

برای ساخت جلوه های ویژه ، صحنه های تخیلی گوناگون و متحرک سازی شخصیت های تخیلی ، می بایست علاوه بر به کارگیری ذوق ، سلیقه و قوه تخیل و همچنین سایر عوامل ، از نرم افزار افتر افکت استفاده کرد .

ساخت موشن گرافیک با افتر افکت:

موشن گرافیک به طور کلی به تمامی طرح های گرافیکی که دارای حرکت می باشد ، گفته می شود که ساخت موشن گرافیک با استفاده از نرم افزار ادوبی افتر افکت قابلیت اجرا دارد .

موشن گرافیک معمولاً برای تبلیغات گوناگون برای یک برند خاص و یا رساندن یک مفهوم ، مورد استفاده قرار می‌ گیرد .

ساخت ترکیب های گوناگون یا کامپوزیت :

همانطور که می دانید ، برنامه افترافکت ، یک برنامه چند لایه است که می ‌توانید چند المان را در قالب چند لایه با یک دیگر ترکیب کنید و صحنه ‌های نهایی را ایجاد کنید .

از دیگر کاربردهای افترافکت نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. حذف پرده سبز یا کروماکی
  2. طراحی تیتراژ های مختلف
  3. ساخت انیمیشن های سه بعدی و دوبعدی
  4. ساخت و طراحی شخصیت های دو بعدی و سه بعدی
  5. پیاده سازی افکت های گوناگون بر روی ویدیو ها
  6. افزودن پلاگین های مختلف بر روی ویدیو

نرم افزار پریمیر

نرم افزار پریمیر چیست ؟

نرم افزار پریمیر یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های ادیت و تدوین انواع فیلم ها و ویدیو ها می باشد که ساخت شرکت ادوبی است . هر ساله آپدیت جدیدی از این نرم افزار توسط شرکت ادوبی به کاربران ارائه می شود که کار با این نرم ‌افزار قدرتمند را آسان ‌تر می ‌کند و همچنین قابلیت هایی به آن اضافه می ‌کند .

با استفاده از این نرم افزار می توانید تمامی فایل های ویدئویی ، اعم از تبلیغاتی ، تلویزیونی و … را ادیت و تدوین کنید .

به طور کلی نرم افزار پریمیر را مانند یک استودیو ساخت فیلم می دانند . چرا که تمامی ابزارک های لازم برای تدوین ویدیو و صدای آن را دارد .

آموزش پریمیر

در آموزش پریمیر شما هر آنچه که برای ادیت حرفه ای ویدیو نیاز داشته باشید را فرا میگیرید . و با مدرک بین المللی مجتمع فنی تهران که در پایان دوره آموزش پریمیر دریافت می کنید به راحتی میتوانید در شرکت های معتبر مشغول به کار شوید.

کاربرد های پریمیر :

این نرم‌ افزار کاربرد های بسیار فراوانی در بخش ادیت و تدوین ویدیو دارد .

به طور کلی برای ادیت فیلم هایی که به طور مستقیم توسط دوربین فیلم برداری شده است ، می بایست از نرم افزار ادوبی پریمیر استفاده کرد .

امروزه بیشتر فیلم‌ هایی که ما با کیفیت بالا شاهد آن در رسانه‌ های گوناگون هستیم ، با نرم افزار پریمیر ، تدوین و ویرایش می شود .

از کاربردهای متنوع نرم افزار پریمیر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ادیت و تدوین فیلم های گوناگون با سرعت و کیفیت بسیار بالا
  2. صداگذاری بر روی ویدیو و تنظیم صدای ویدیو
  3. ایجاد تغییر در تنظیمات نور ویدیو
  4. افزودن آیکون ها ، تایتل ها ، لوگو ها ، واترمارک و … به صورت متحرک
  5. برش فیلم و حذف قسمت های مختلف آن
  6. امکان ترکیب تصاویر ، کلیپ های صوتی ، کلیپ های تصویری و … با یک دیگر
  7. ویرایش و تدوین فیلم های سه بعدی و فیلم های HD

تفاوت پریمیر و افترافکت :

به طور کلی نمی‌ توان گفت که کدام نرم افزار پریمیر یا افتر افکت بهتر است و کدام یک بر دیگری برتری دارد . چرا که هر کدام بهر کار خاصی ساخته شده‌اند .

پریمیر و افترافکت ، در محیط نرم افزاری خود علی رغم شباهت هایی که دارند تفاوت های بسیار زیادی نیز دارند که باعث می‌ شود کارایی متفاوتی از یک دیگر داشته باشند . به عنوان مثال :

تفاوت در تایم لاین های افتر افکت و پریمیر :

تایم لاین قسمتی مشترک از محیط نرم افزاری دو برنامه افترافکت و پریمیر است که تمامی ویدیو ها ، افکت ها ، صداها و … در آن وارد می‌ شود . از دید کاربران ، تایم لاین پریمیر جذاب ‌تر از تایم لاین افترافکت است و کار با آن سریع تر انجام می شود .

این امر باعث شده است تا کار با تایم لاین پریمیر راحت‌ تر باشد و سکانس بندی در پریمیر سریع تر انجام شود و برای کاربران جذاب تر شود .

با توجه به این موضوع ، نرم افزار پریمیر برای پروژه ‌هایی که ویدیو های طولانی دارند و نیاز است که تعدادی افکت ، تایتل ، صدا و … به آن اضافه شود ، بسیار توصیه می ‌شود اما اگر ویدیو ها کوتاه باشد و دقت بسیار زیادی برای افزودن افکت ها نیاز باشد ، بهتر است از نرم افزار افترافکت استفاده کنید .

تفاوت در حوزه ویرایش :

نرم افزار پریمیر مجموعه ای کامل از ابزارهای گوناگون است که کار ویرایش ویدیو های طولانی را برای کاربر آسان کرده است و به آن سرعت بخشیده است . با استفاده از نرم افزار پریمیر می توان تمامی ویدئوها را ویرایش کرد .

این ویژگی پریمیر باعث شده تا برای تدوین پروژه های بزرگ برای کاربران از جذابیت بالایی برخوردار باشد . اما به معنای برتری این نرم‌افزار به نرم افزار افترافکت نیست . چرا که نرم افزار افترافکت نیز یک نرم افزار ویرایشی است ، اما برای پروژه های بزرگ مناسب نیست . بلکه نرم افزار افترافکت بر روی ساخت جلوه های ویژه ، موشن گرافیک و … تمرکز دارد .

تفاوت پریمیر و افتر افکت در تنظیمات صدا و میکسر صدا :

زمانی که یک ویدیو ویرایش و تدوین می ‌شود ، علاوه بر ادیت قسمت های تصویری آن ، ادیت قسمت های صوتی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه بینندگان را به خود جلب می ‌کند .

برای این منظور نرم افزار قدرتمند پریمیر ، یک میکسر صدای بسیار عالی می باشد که توانایی افزودن صدا ، میکس صدا ها و کنترل آن ها را دارا است .

در مقابل نرم افزار افتر افکت قرار دارد که در این زمینه ضعیف تر از پریمیر عمل می‌ کند اما این امر دلیل بر آن نیست که نرم افزار افترافکت ضعیف است . چرا که این نرم افزار قابلیت های خاص خود را دارد .

به طور کلی کاربران می توانند پروژه های افترافکت خود را بعد از اتمام پروژه ، وارد پریمیر کرده و صدا گذاری را در محیط نرم افزاری پریمیر انجام دهند .

ویرایش چند دوربین در یک صحنه :

پریمیر این امکان را به کاربران خود می دهد که در تایم لاین آن چند دوربین را سوئیچ کرده و ویرایش کنید و در نهایت خروجی بگیرید . در صورتی که چنین قابلیتی در افتر افکت وجود ندارد .

تفاوت افتر افکت و پریمیر در مدیریت فایل :

در صورتی که بتوانید کار خود را مدیریت کنید ، کار شما سریع تر پیش می ‌رود و کار ویرایش راحت تر انجام می شود .

مدیریت فایل در نرم افزار افترافکت و پریمیر به خوبی انجام می‌ شود . اما مدیریت فایل در پریمیر بسیار قوی تر از افترافکت بوده است و برای ویرایش ویدیو های طولانی و تعداد فایل های ورودی زیاد ، بسیار مناسب است و به کاربران توصیه می شود .

ساخت ماسک :

افترافکت ابزارهای گوناگونی در محیط نرم افزاری خود دارد . یکی از قدرتمند ترین ابزارها در افترافکت ، ماسک کردن می باشد که یکی از نقاط قوت نرم افزار افترافکت است .

این ابزار قدرتمند در ساخت و ادیت اکثر ویدیو ها مورد استفاده قرار می گیرد که از اصلی ترین قسمت های ساخت و تدوین یک پروژه محسوب می شود .

ساخت ماسک و یا ماسک کردن به معنای پوشش دادن قسمتی از ویدیو ، تصویر ، تایتل ، متن ، افکت و … می باشد که به گونه ای که در یک زمان مشخص ، آن قسمت از دید خارخ شود و در لحظه ی بعد به ویدیو اضافه شود یا قسمتی از آن دیده شود .

با ماسک کردن می توانید پروژه های سنگین خود را به بهترین شکل و با سرعت بهتری پیش ببرید .

نرم افزار افترافکت ، امکانات بسیار زیادی در حوزه ماسک کردن در اختیار کاربران قرار می ‌دهد . در صورتی که نرم افزار پریمیر می ‌تواند خیلی ابتدایی ماسک کردن را انجام دهد .

ماسک کردن در افتر افکت بسیار اساسی و بی ‌نقص انجام می ‌شود و کار ساخت جلوه های ویژه را برای کاربران راحت تر کرده است .

دوربین سه بعدی افتر افکت :

دوربین سه بعدی یکی از ابزارهای مختص افترافکت است و پریمیر همچین قابلیتی را ندارد . با استفاده از این ابزار می توانید حرکات جدید دوربین را در قالب لایه های جدید به ویدیو خود اضافه کنید و ویدیو خود را جذاب تر و خاص تر کنید . این ابزار فقط در نرم افزار افتر افکت وجود دارد و در هیچ نرم‌افزار دیگری یافت نمی شود .

تفاوت پریمیر و افتر افکت در ‏افکت ها :

پریمیر و افترافکت هردو افکت های گوناگونی دارند اما افکت های پیشرفته فقط در نرم افزار افترافکت وجود دارد و در هیچ نرم افزاری دیده نمی شود .

به عنوان مثال تمامی افکت های مرتبط با متحرک سازی ، تغییر تنظیمات نور ، تاشدن و شفافیت بعضی از نقاط ویدیو و … در نرم افزار افترافکت موجود است و می توانید از آن ها به بهترین شکل استفاده کنید .

تمامی افکت های موجود در نرم افزار قدرتمند افترافکت قابلیت تغییر در تنظیمات خود را دارند و کاربران می توانند سرعت ، شدت ، تنظیمات رنگ افکت مورد نظر را ، با توجه به ویدیو خود تغییر دهند و از آن استفاده کنند .

با کمک افکت های گوناگون موجود در افترافکت ، می توان جلوه های ویژه را ساخت و حتی حذف پرده سبز یا کروماکی نیز با افکت های افترافکت قابلیت اجرا دارد .

مقایسه افتر افکت و پریمیر

به طور کلی نرم افزار پریمیر ، برای ادیت فیلم های خام که مستقیم از طریق فیلم برداری از صحنه گرفته می شود ، مناسب است . با استفاده از نرم افزار پریمیر می ‌توان به صورت حرفه ‌ای این گونه فیلم ها را ویرایش و تدوین کرد . چرا که ابزارهای خارق ‌العاده‌ای برای ادیت ویدیو دارد .

اما نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک ، افزودن افکت های گوناگون بر روی ویدیو ، افزایش کیفیت ویدیو ، ساخت جلوه های ویژه و … استفاده می شود .

همچنین می توان گفت که برای ادیت فیلم های طولانی و یا ادیت چند فیلم به صورت همزمان ، نرم افزار پریمیر به کاربر توصیه می ‌شود و برای ادیت فیلم های کوتاه و یا ساخت موشن گرافیک به صورت تکی ، نرم افزار افتر افکت به کاربران توصیه می شود .

در نهایت می توان گفت که دو نرم افزار قدرتمند پریمیر و افترافکت ، می تواند مکمل های خوبی برای یک دیگر باشند و کاستی ‌های هم را جبران کنند .

4.6/5 - (88 امتیاز)
نویسنده |2023-11-07T15:51:11+03:3011 نوامبر 2020|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم