چگونه طراح لباس شویم؟!

Home>مقالات>چگونه طراح لباس شویم؟!

چگونه طراح لباس شویم؟!

طراح لباس کیست و چه وظایفی دارد؟ فرآیند و مراحل طراحی لباس به چه ترتیب است؟ فرصت های شغلی و بازار کار این رشته در چه وضعیتی هستند و درآمد آن چقدر است؟ برای پاسخ به پرسش “چگونه طراح لباس شویم” که هم اکنون در ذهن شماست، می بایست در ابتدا به پاسخ تمامی سوالات بالا برسید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

طراح لباس

طراح لباس شخصی است که با به هم آمیختن رنگ‌ها، حجم و بافت می‌تواند خالق محصول جدیدی باشد. او می‌تواند باتوجه‌به نوع پارچه، سبک‌کاری، محیط پیرامون، رنگ و ترند، لباس موردنظر مخاطب را طراحی کند. طراح باید دارای ایده‌های نو و خلاق باشد. امروزه توجه به این رشته نسبت به قبل بیشتر شده است. افرادی که قصد دارند در این حوزه مشغول به فعالیت شوند، می بایست دارای شخصیت خاصی باشند که بتوانند هر روز در این حیطه پیشرفت کنند.

 

مراحل طراحی لباس

اولین قدم از مراحل طراحی لباس، بحث ایده پردازی است. طراحان باید متناسب با شرایط، نوع پارچه، سلیقه مخاطب و ترندهای سال، اقدام به طراحی کنند. این افراد باید با الهام گرفتن از المان های مختلف، بتوانند زیباترین لباس‌ها را طراحی کنند. ایده‌های آنها می‌تواند برگرفته از طبیعت، حیوانات و دیگر موارد باشد.

برخی از طراحان لباس مراحل طراحی را با ابزارهای دیجیتال و برخی دیگر به صورت دستی، پیش می‌برند. بعد از پیاده سازی طرح موردنظر، یک نمونه از آن را توسط تیم نمونه‌سازی آماده می‌کنند. سپس ایرادات و اشکالات مهم را گرفته و طراحی خود را اصلاح می‌کنند. ناگفته نماند در صورت گران بودن پارچه موردنظر، ابتدا نمونه را با پارچه‌های ارزان‌قیمت انجام می‌دهند و بعد از مطمئن شدن از نمونه طراحی شده، بر روی پارچه اصلی پیاده می‌کنند.

 

بازار کار طراحی لباس

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که پس از این که مهارت های این رشته را آموخته و به یک طراح لباس آماده به کار تبدیل شدیم، چگونه طرح های لباس خود را بفروشیم؟ و این که فرصت های شغلی طراحی لباس کدام هستند؟

امروزه نسبت به قبل، کار برای افراد مشغول در این حوزه، بیشتر شده است و بازار کار طراحی لباس هم در ایران و هم در خارج از کشور از وضعیت خوبی برخوردار است. افراد می‌توانند در شرکت‌های طراحی و یا تولیدی‌های مرتبط فعالیت خود را آغاز کنند.

برخی از طراحان، خود به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند. به این‌گونه که با طراحی لباس‌های موردنظر به‌صورت حضوری یا در فضای مجازی، شروع به فروش می‌کنند.

افرادی که در این حوزه تجربه زیادی دارند، می‌توانند به‌عنوان مدیر طراح در شرکت و سازمان‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کنند.

بنابراین بازار کار برای این افراد محدود نیست؛ بلکه می‌توانند به هر نحوی که تمایل داشته باشند، فعالیت کنند. البته به یاد داشته باشید که برخورداری از تجربه و مهارت کافی، از شرایط ورود به بازار کار است.

بازار کار طراحی لباس

 

مدرک لازم برای طراحی لباس

اگر بخواهیم به طور منطقی وارد این بحث شویم، باید بگوییم که بسیاری از مراکز برای استخدام طراح لباس به‌هیچ‌عنوان به مدرک تحصیلی فرد متقاضی توجهی نمی‌کنند. اما در مقابل، شرکت‌ها و سازمان‌های دیگری هم هستند که هنگام استخدام، مدرک تحصیلی برایشان حائز اهمیت است. پیشنهاد ما برای داشتن یک رزومه قوی، برخورداری از مدرک تحصیلی مرتبط با این رشته است.

اما موردی که برای اکثر کارفرماها مهم است، گذراندن دوره کارآموزی می‌باشد. در واقع اکثر مراکز معتبر، هرگز افرادی را که دوره کارآموزی طراحی لباس را سپری نکرده باشند، استخدام نمی کنند.

گذراندن دوره کارآموزی بعد از دوره‌های آموزشی مختلف، کمک می‌کند طراح در فضای کار قرار گرفته و تجارب واقعی کسب نماید. البته برخی از دوره های آموزشی این رشته، مانند دوره طراحی لباس مجتمع فنی نیاوران، به صورت ورکشاپ و کارگاهی برگزار می گردند. در این دوره ها، بحث آموزش و کارآموزی، توأم با یکدیگر پیش می روند که این می تواند برای هنرجویان مزیت بسیار قابل توجهی باشد.

 

وظایف طراح

به طور تقریبی، می توان گفت طراحان لباس وظایف ثابتی دارند. مهم‌ترین وظایف یک طراح لباس، ایده‌پردازی، پیداکردن طرح مناسب مخاطب و پیاده‌سازی طرح است. یک طراح باید با تمام اصول و نکات مهم طراحی آشنا بوده و متناسب با مخاطب، محصول موردنظر را تولید نماید. البته که یکی دیگر از وظایف مهم طراح، بدون شک به‌روز بودن و باخبر بودن از ترندهای سال است.

یک طراح باید همیشه دارای ایده‌های نو و خلاق باشد. معمولاً در شرکت‌ها و مراکزی که طراح استخدام می‌کنند، در ابتدای همکاری، تمام وظایف ذکر می‌شود. در ادامه به چند مورد از وظایف طراح می‌پردازیم.

  • یک طراح خوب باید همیشه در حال جستجو و آگاه از به‌روزترین ترندها باشد.
  • یک طراح خوب باید بتواند به‌خوبی در جامعه حضور داشته باشد و سلایق مخاطب را پیدا کند.
  • طراح باید با تولید طرح‌های خلاق، توانایی فروش محصول خود را داشته باشد.
  • یک طراح موظف است با تمامی اصول و نکات مهم در طراحی آشنا باشد.
  • طراح لباس باید از قوانین کپی‌رایت آگاه باشد و طرح‌های دیگران را به‌هیچ‌وجه کپی نکند.
  • طراح موظف است که با تمام ابزارهای مرتبط با این رشته آشنا باشد.

 

درآمد طراحی لباس

مشخص‌کردن یک مقدار مشخص به‌عنوان درآمد طراح لباس، کار راحتی نیست. بلکه میزان درآمد و حقوق طراح، به موارد مختلفی بستگی دارد. به طور مثال اگر طراح، برند خود را داشته باشد، درآمد کاملاً متفاوتی با زمانی که در یک شرکت مشغول است، خواهد داشت.

حتی زمانی که در یک شرکت فعالیت می‌کند نیز درآمد او می‌تواند به توانایی و وظایفی که به وی سپرده می‌شود، مرتبط باشد.

درآمد طراحی لباس در ایران در صورت برخورداری طراح از مهارت و تجربه خوب، مقدار قابل‌توجهی خواهد بود. با بررسی برخی از موارد می‌توان گفت درآمد طراحان مشغول در مراکز مختلف، به طور تقریبی، سه تا هشت میلیون تومان است. البته همان‌طور که گفته شد، میزان این ارقام کاملاً به تجربه و مهارت‌های کاری فرد بستگی دارد.

درآمد طراحی لباس

 

درآمد طراحی لباس در کشورهای مختلف

درآمد طراح لباس در کشورهای دیگر می‌تواند به فاکتورهای زیادی وابسته باشد. این موارد می‌تواند وابسته به تجربه، وضعیت کمپانی، کشور موردنظر و … باشد. اما به‌طورکلی با توجه به بررسی‌های انجام شده، می توان گفت برخی کشورها از بازار کار مناسبی در این حوزه برخوردار هستند. به طور مثال درآمد طراح لباس در آمریکا تقریباً با مقدار 62,805 دلار تخمین زده شده است. حال باتوجه‌به تجربه و محیطی که فرد فعالیت می‌کند، این مقدار تغییر خواهد کرد.

افرادی که از تجربه بالایی در کار خود برخوردار هستند، همیشه و هرکجا می‌توانند کار مناسب خود را پیدا کنند؛ بنابراین جای نگرانی برای افراد فعال در این حوزه وجود ندارد.

 

آینده شغلی طراح لباس

با گرایش مردم به مد و ترندهای سال، بازار کار طراحان لباس رونق گرفته است. شاید مواردی باشند که باعث شود امروزه رقابت در این حیطه کاری، سخت‌تر از گذشته باشد. اما بازار کار، همیشه برای افراد باتجربه و بامهارت، مناسب خواهد بود و می توان به آینده شغلی طراحی لباس در ایران و خارج از کشور، نگاهی کاملاً خوش‌بینانه داشت.

 

کلام نهایی

طراح لباس از جمله عناوین شغلی مطرح در سال های اخیر معرفی شده است. افراد علاقه‌مند، می‌توانند از طریق دانشگاه و یا دوره‌های آزاد، نسبت به یادگیری اصول و قواعد مهم در این حوزه اقدام کنند. همان‌طور که در این مقاله گفته شد افراد با تجربه و بامهارت می‌توانند در موقعیت‌های خوب جایگاه‌های موردنظر را به دست آورند. البته درصورتی‌که از اطلاعات بالایی برخوردار باشند.

سعی کردیم در این مقاله به موارد مهم در مورد طراحی لباس بپردازیم. امیدواریم که با مطالعه این موارد، اطلاعات خوبی کسب کرده باشید.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:05:17+03:3015 مارس 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم