Home>مقالات>آموزش رزومه نویسی حرفه ای

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

 رزومه نویسی چیست؟

رزومه  یا کارنامک ، بطور کلی شامل توضیحاتی از سوابق شغلی ، دوره های طی شده ، مهارت های فردی و دست آوردها است که فرد جویای کار ضمن رعایت اصول رزومه نویسی ، آن را برای کارفرمایان و مسئولین استخدام شرکت موردنظر ارسال می کند.

 

دلیل اهمیت رزومه

رزومه اشخاص دقیقاً اولین نگرش را در مورد آن ها در ذهن کارفرمایان ایجاد می کند و این اولین قدم برای رسیدن به شغل مناسب است. بنابراین هر فرد جویای شغل ، می بایست در اولین گام ، با اصول رزومه نویسی کاملاً آشنا باشد. به خصوص اگر تقاضا برای آن موقعیت شغلی زیاد باشد.

بهتر است به رزومه خود این دید را داشته باشید که می خواهید محصولی را به شرکت یا شخصی معرفی کنید ، که این محصول خود شما هستید. شما باید کارفرمایان را برای خرید این محصول ، یعنی در واقع برای به دست آوردن موقعیت شغلی آینده خود ، قانع کنید.

 

تفاوت بین resume  و  Curriculum Vitae چیست؟

رزومه یک سند تک صفحه ای و حداکثر دو صفحه ای است ، که شامل مهارت ها و انگیزه های مناسب با شغل مورد در خواست می باشد. در مقابل  cv بیش از دو صفحه و شامل اطلاعات بیشتر و به طور کلی خلاصه ای از زندگی شخص محسوب می شود. در نهایت میتوان گفت که رزومه نسخه کوتاه تر و کلی تر ، از CV است.

اگر علاقمندید در رابطه با CV، اصول و نکات نگارش آن و انواع سی وی بیشتر بدانید، پیشنهاد می شود مقاله CV چیست؟ را مطالعه نمایید.

اصول رزومه نویسی

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

آموزش رزومه نویسی به صورت حرفه ای به شما کمک میکند تا ساختاری مناسب را برا رزومه خود ایجاد کنید. شاید به هر دلیل کارفرما زمان و حوصله لازم را برای بررسی همه رزومه ها به صورت یکسان نداشته باشد. از این رو می توان گفت رعایت ساختار مناسب رزومه بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

رزومه همواره در قالب ها و ساختارهای متفاوتی تهیه و تنظیم می گردد. از ویژگی های یک رزومه خوب آن است که تمامی قسمت های آن اعم از سوابق کاری ، تحصیلی ، آموزشی ، مشخصات فردی و مهارت ها ، همگی از یکدیگر جدا شوند. این کار کمک می کند تا رزومه شما در نگاه کارفرما ، خواناتر و زیباتر جلوه نماید. در این صورت کارفرما قادر است به سرعت به قسمت های موردنظر خود دسترسی پیدا کند.

آموزش رزومه نویسی در ۵ بخش

اطلاعات شخصی : این اطلاعات شامل عکس ، نام و نام خانوادگی ،  عنوان شغلی ، تحصیلات و … می باشد.

سوابق تحصیلی : این قسمت شامل مدارک تحصیلی ، مقاطع تحصیلی سپری شده ، مقطع تحصیلی فعلی ، محصل تحصیل و مواردی از این قبیل است.

مهارت : در این بخش رزومه که مهارت هایی که به صورت خودآموز و یا آکادمیک فرا گرفته اید ، قرار می گیرد. همینطور میزان تسلط بر زبان دوم یا بیشتر (زبان انگلیسی ، فرانسوی و …) نوشته می شود. در ادامه نیز می توانید نرم افزارهایی که توانایی کار با آن ها را دارید و دوره هایی که در این باره گذرانده اید را ذکر کنید.

توصیه نامه : در این بخش می توانید با پیوست نامه ای که از کارفرمایان قبلی خود اخذ نموده اید ، به اعتبار رزومه خود بیفزایید. با این کار شما می توانید به میزان قابل توجهی به کارفرمای جدید خود اطمینان توانایی انجام کار و اعتماد خوبی را منتقل نمایید.

درباره من : این بخش اختیاری است. اما نکته مهم در این قسمت از رزومه نویسی آن است که حرف تکراری نباید وجود داشته باشد. و نکاتی باید ذکر گردد که تا حالا در رزومه به آن اشاره نشده است.

فرمت های رایج رزومه نویسی

فرمت های رزومه نویسی به سه ترتیب زمانی ، مهارتی و ترکیبی دسته بندی می شوند.

فرمت زمانی : در چنین رزومه ای سوابق شغلی و تحصیلی و هر موردی که در قالب تاریخ و زمان بگنجد ، به ترتیب از آخرین تاریخ تا اولین تاریخ نوشته می شود.

فرمت مهارتی : کارجو در این نوع رزومه اغلب تمرکز خود را بر روی مهارت های مرتبط و سوابق خود قرار می دهد. این فرمت از رزومه نویسی در امور مدیریتی کاربرد زیادی دارد.

فرمت ترکیبی : در این نوع فرمت کارجو با توجه به میل و سلیقه شخصی خود ، رزومه را بر اساس فرمت های زمان و مهارت ، طوری تنظیم می کند تا در هر بخش از رزومه ، اطلاعات خاص مدنظر خود را درج نماید. این فرمت که رایج ترین فرمت برای رزومه نویسی به حساب می آید را می توان ترکیبی از دو فرمت قبلی دانست.

8 اصل مهم در رزومه نویسی

  1. در رزومه خود هیچگاه اغراق نکنید و همیشه صادق باشید. زیرا در مراحل بعد بایستی آنچه که گفته شده را در مصاحبه و یا در دوره کاری خود اثبات نموده و از آن دفاع کنید.
  2. اگر تابحال رزومه ای نداشته اید ، اصلا نگران نباشید. رزومه تنها ذکر سوابق کاری نیست. بلکه از مهارت ها ، انگیزه ها و توانایی هایی که دارید بنویسید.
  3. سعی کنید قبل از هر چیزی تا آنجایی که ممکن است بررسی کنید آیا صلاحیت شغل مورد نظر را دارید یا نه.
  4. رزومه خود را مختصر و مفید بنویسید. تا کارفرما در کمترین زمان ممکن ، اطلاعات کافی را در مورد شما به دست آورد. به خصوص در مواقعی که در زمان فراخوان استخدام و مصاحبه ، با حجم زیادی از رزومه ها روبرو می شود.
  5. به هیچ عنوان رزومه را با بیوگرافی ذکر شده در صفحه اینستاگرام یا فیسبوک خود اشتباه نگیرید. از ذکر اطلاعات غیر ضروری اعم از علایق و سرگرمی های روزانه بپرهیزید.
  6. رزومه خود را با فرمت PDF ارسال کنید. زیرا در صورت ارسال فایل در قالب فرمت هایی مانند docx و یا pptx ، ممکن است کارفرما که رزومه شما را در سیستم مشاهده می کند ، فونت مورد نظر را نداشته باشد و یا با برخی دیگر از مشکلات این چنینی روبرو شود.
  7. قرار دادن لینک پروفایل لینکدین می تواند مزیت خوبی برای شما باشد. (لینکدین یک شبکه اجتماعی معتبر برای معرفی مشاغل ، کمپانی ها و اشخاص در جایگاه های شغلی مختلف است.)
  8. فایل ارسالی را به اسم رزومه نفرستید. زیرا اگر نام فایل ارسالی ، اسم و فامیل خودتان باشد ، کارفرما راحت تر شما را شناسایی خواهد کرد.
امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T15:47:35+03:3024 آوریل 2020|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم