وردپرس چیست

Home>مقالات>وردپرس چیست

وردپرس چیست

وردپرس چیست ؟

کاربرانی که تصمیم دارند به عرصه طراحی سایت وارد شوند با سیستم‌های مدیریت محتوا به‌خوبی آشنا می‌شوند. در این میان وردپرس جز مواردی است که باید درباره آن اطلاعاتی داشته باشند. اما سؤالی که وجود دارد این است که وردپرس چیست؟ چگونه می‌توان آن را نصب کرد و … . اصلاً جای نگرانی وجود ندارد زیرا ما تصمیم داریم در این مقاله به طور کامل درباره وردپرس صحبت کنیم. شاید جز افرادی باشید که هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارید، پس با ساده‌ترین روش سعی می‌کنیم آن را برای شما توضیح دهیم. اگر علاقه‌مندید درباره این موضوع بیشتر بدانید یا اطلاعات خود را تکمیل کنید تا انتهای مقاله با ما باشید.

وردپرس برای طراحی سایت بدون کد نویسی 

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا که از قالب‌ها و پوسته‌های بسیار گسترده تشکیل شده است شناخته می‌شود. ناگفته نماند که استفاده از این سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاملاً رایگان است. این سیستم مناسب افرادی است که قصد دارند بدون برنامه‌نویسی سایت خود را راه‌اندازی کنند.

اگر بخواهیم به زبان دیگر بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم دو روش برای ساخت سایت وجود دارد، روش اول CMS که سیستم‌های مدیریت محتوا هستند و روش دوم طراحی و برنامه‌نویسی است که به‌دلخواه می‌توانند یکی از آن‌ها را برای راه‌اندازی سایت انتخاب کنند.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ (CMS چیست ؟)

سیستم مدیریت محتوا یا CMS در واقع برای مدیریت محتوای سایت است که محتوا می‌تواند متن، تصویر یا ویدئو باشد. در واقع یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت تحت وب است که نام دیگر آن content management system است.

سیستم مدیریت محتوا

افرادی که دانش برنامه‌نویسی ندارند و مشتاق به یادگیری آن نیز نیستند، می‌توانند با استفاده از CMS یک سایت را از صفر تا صد راه‌اندازی کنند. از طرفی بدون تغییر کدهای برنامه‌نویسی سایت می‌توان محتوا اضافه کرد و هم چنین آن‌ها را مدیریت کرد.

در مورد ویژگی و مزایای سیستم مدیریت محتوا می‌توان به ویرایش راحت و سریع مطالب، صرفه‌جویی در زمان، پشتیبانی مطمئن و استفاده‌نکردن از برنامه‌نویسی اشاره کرد.

انواع سایت ها 

لازم است بدانید سایت‌ها برای مدیریت به دو بخش تقسیم می‌شوند. مورد اول سایت‌های استاتیک و ایستا، گزینه دوم سایت‌های داینامیک یا پویا هستند. سایت‌هایی که با زبان html , css هستند مربوط به استاتیک می‌شوند و هزینه کمتری نسبت به سایت‌های پویا دارند.

سایت‌هایی که با سیستم‌های مدیریت محتوا ایجاد می‌شوند، سایت‌های داینامیک یا پویا هستند. برای افرادی که در طراحی سایت مبتدی هستند و قصد ایجاد یک سایت را دارند بهتر است که از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کرد. زیرا برنامه‌نویسی سایت بسیار زمان‌بر و حتی هزینه‌بر است. و نیاز به شرکت در دوره های برنامه نویسی نیست.

خوشبختانه برای مدیریت سایت بدون پنل مدیریت محتوا منابع فارسی زیادی هستند که این امکان را برای افراد مشتاق در این زمینه فراهم می‌کند تا آموزش‌های لازم را ببینند و بتوانند سایت‌های قدرتمندی را ایجاد کنند.

مزیت سیستم های مدیریت محتوا

اما باید به این نکته توجه کرد که این سایت‌ها فاقد پنل مدیریت یا نرم‌افزارهای مدیریتی مثل وردپرس هستند به همین دلیل برای اینکه کوچک‌ترین تغییری در سایت ایجاد کرد باید به طراح وب مراجعه کرد تا تغییرات لازم را ایجاد کند. البته این مورد علاوه بر وقت‌گیر بودن، هزینه‌بر نیز است.

این کار با نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌شود که این کار به طور مثال برای یک بنگاه‌دار اصلاً کار جالبی نیست. زیرا باید با کدها سروکله بزنند و امکان ایجاد یک صفحه جدید برای یک مطلب یا خبر یا محصول وجود نداشت. به همین دلیل سیستم‌های مدیریت محتوا وارد عرصه شدند.

سیستم‌های مدیریت محتوا

درگذشته افراد کمتری به فکر داشتن وب‌سایت‌های اینترنتی می‌افتادند زیرا طراحی سایت هزینه‌های گزاف و بسیاری داشت. امروزه با در دسترس قرارگرفتن سیستم‌های مدیریت محتوا، کار برای کاربران راحت‌تر شده است و دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد. همان طور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم سیستم مدیریت محتوا، نرم‌افزارهای تحت وبی هستند که به کمک آنها می‌توان سایت‌ها را به‌روزرسانی، مدیریت و بازیابی کرد.

امروزه با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به‌راحتی سایت ایجاد کرد و باتوجه‌به نیاز خود، ویژگی‌های مختلفی در کمترین زمان و به‌صرفه‌ترین هزینه اضافه کرد. اگر توجه کرده باشید قطعاً دریافته‌اید که در حال حاضر سایت‌های زیادی ایجاد می‌شوند که هرکدام برای موضوع مختلفی هستند. زیرا سیستم‌های تولید محتوا دارای قابلیت انعطاف‌پذیری متناسب با نیاز کاربر هستند.

چرا وردپرس را انتخاب کنیم ؟

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان محتوا و مطالب سایت را به‌راحتی مدیریت کرد بنابراین می‌توان گفت یک سیستم مدیریت محتوای متن‌باز تحت وب است که کاربران می‌توانند رایگان از آن استفاده کنند.

وردپرس کار را برای افرادی که تصمیم دارند وب‌سایتی را ایجاد کنند راحت کرده است. با استفاده از وردپرس می‌توان به گونه دلخواه وب‌سایت موردنظر خود را ایجاد کرد. زیرا داری تعداد زیادی از قالب‌های متنوع و پوسته‌های وردپرس هستند. همچنین با استفاده از این افزونه می‌توان مطالب و بخش‌های مختلفی به سایت اضافه کرد.

مزیت خوبی که وردپرس دارد آن است که می‌توان بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و برنامه‌نویس سایت موردنظر خود را طراحی کرد.

وردپرس با زبان برنامه‌نویسی php و دیتابیس آن با sql ایجاد شده است (دوره آموزش sql برای یادگیری دیتابیس) که با کمک آن می‌توان انواع سایت‌های وبلاگی، شخصی، فروشگاهی، شرکتی و … را به وجود آورد.

یکی از مزیت‌های این افزونه سادگی در کارکرد، سرعت و تجربه کاربری است که می‌توان قوی‌ترین سایت‌ها را با این افزونه راه اندازی کرد.

شاید در دوره آموزش وردپرس شرکت کرده باشید اما با خود می‌گویید دلیل استفاده از وردپرس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد تا قاطعانه بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز به این موضوع پرداختیم با استفاده از وردپرس می‌توان بدون کدنویسی و برنامه‌نویسی سایت موردنظر خود را راه اندازی کرد. از طرفی به دلیل راحتی در کار با این افزونه می‌توان به‌راحتی آن را یاد گرفت و در زمان خود صرفه‌جویی کرد.

افراد زیادی هستند که در ارتباط برقرار کردن با زبان انگلیسی دچار مشکل می‌شوند. اما وردپرس این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا بتوانند در این مواقع از سایت اصلی وردپرس نسخه فارسی این نرم‌افزار استفاده کنند.

دیگر موردی که باعث شده افراد زیادی از وردپرس استفاده کنند نیاز نداشتن به پشتیبان برای سایت است. زیرا می‌توان خود فرد به تنهایی و راحت سایت را مدیریت کند، بدون اینکه فرد دیگری را استخدام کند.

هم چنین برای یادگیری برنامه‌نویسی و طراحی سایت علاوه بر صرف هزینه و باید زمان زیادی را خرج کرد، پس وردپرس انتخاب مناسبی در این زمینه است.

وردپرس منبع باز یا اوپن سورس است

از دیگر ویژگی‌های وردپرس می‌توانیم به منبع بازبودن آن اشاره کنیم. این سیستم به شما منابع رایگانی را ارائه می‌دهد که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توان از منابع وردپرس استفاده کرد.

به عبارتی وردپرس واکنش‌گرا است. به این معنی که با توجه به صفحه‌نمایش کاربر، خوانا بودن متن را تغییر می‌دهد. بالفرض کاربر سایت را با یک صفحه نمایش بزرگ تماشا می‌کند در این مواقع چیدمان صفحه نمایش را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که خوانایی و اندازه‌های آن به جا باشند.

از طرفی به‌خاطر رایگان بودن طرف‌داران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. وردپرس محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین سیستم مدیریت محتوا است که افراد مختلف و مشهوری مانند فیسبوک، در جهان از آن استفاده می‌کنند.

امنیت وردپرس

زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند سایتی را طراحی کنند یکی از مسائل مهم برایشان امنیت پیچ است. پس به دنبال سیستم مدیریت محتوایی هستند که از امنیت بالایی برخوردار باشد. در واقع با استفاده از آن باید بتوان امنیت سایت را افزایش داد پس باید یک‌پایه محکم را بنا کرد.

برخی افراد بدون داشتن آگاهی و دانش در این زمینه اقدام به بالابردن امنیت سایت از روش‌های نادرست می‌کنند. اما این کار نه‌تنها باعث افزایش امنیت نمی‌شود بلکه صدمات زیادی به سایت وارد می‌کند. توصیه می‌شود تنها زمانی به فکر افزایش امنیت سایت باشید که دوره و آموزش‌های اصولی در این زمینه دیده باشید.

امنیت وردپرس

فراموش نکنید که مزیت پرکاربرد بودن مدیریت محتوای وردپرس باعث شده که هکرها نیز از آن سوءاستفاده کنند. هدف از گفتن این مورد تنها افزایش دغدغه برای صاحبان سایت نیست بلکه گفته شد تا آگاهی در این زمینه داشته باشند و بدانند با روش‌های اصولی و دانش درست می‌توان نسبت به امنیت وردپرس اقداماتی انجام داد.

امنیت وردپرس در مقابل سایر CMS ها

لازم است این مورد گفته شود که وردپرس نسبت به دیگر سیستم‌های مدیریتی محتوا امنیت بالاتری دارد اما به این معنی نیست که می‌توان کاملاً به این موضوع بی‌توجه بود و مطمئن از اینکه امنیت بالایی دارد.

تا حدی می‌توان خیالتان آسوده باشد زیرا وردپرس از نظر امنیت مورد قبول است. اگر در این زمینه مشکل و معایبی داشت قطعاً شرکت‌هایی همانند فیسبوک از آن استفاده نمی‌کردند.

افزایش امنیت وردپرس

به یاد داشته باشید امنیت وردپرس صددرصد تضمینی نیست. اما به طور کلی وردپرس هر روز مشکلات به وجود آمده را بررسی می‌کند و سعی در رفع آنها دارد. هم چنین برنامه‌نویسان مختلفی هستند که در این زمینه بر روی وردپرس فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم از جهت‌های مختلف سیستم مدیریت محتوایی وردپرس را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید آشنایی کامل‌تری نسبت به این cms داشته باشید. امیدواریم که اطلاعات مناسبی را دریافت کرده باشید، در ضمن در صورت داشتن هرگونه سؤال و ابهاماتی می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:03:27+03:3027 مارس 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم