موشن گرافیک چیست ؟

Home>مقالات>موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک motion graphic ، نوعی از فیلم سازی و تصویر پردازی بدون استفاده از دوربین ، نورپردازی و فیلم برداری می باشد که برای ساخت آن از متحرک سازی انواع تصاویر به همراه صدا گذاری استفاده می شود .

موشن گرافیک با هدف خاص و یک سناریو خاص ساخته می شود . پس ساخت موشن گرافیک مستلزم ایده پردازی ، ذهن باز و خلاق ، مهارت متحرک سازی وکتور و تصاویر گوناگون با رنگ آمیزی های جذاب و زیبا ، ویرایش صدا و … می باشد تا بتواند مفاهیم و هدف موشن گرافیک را به مخاطبان برساند .

برای ساخت موشن گرافیک نیاز به آموزش حرفه ای خواهید داشت . دوره موشن گرافیک مجتمع فنی تهران به آموزش موشن گرافیک از صفر تا صد پرداخته است.

 

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن :

بسیاری از افراد موشن گرافیک را همان انیمیشن می دانند اما موشن گرافیک و انیمیشن علی رغم شباهت های بسیار زیادی که به یک دیگر دارند ، تفاوت هایی نیز دارند . به عنوان مثال :

انیمیشن و موشن گرافیک از نظر زمانی بسیار متفاوت هستند . به صورتی که انیمیشن معمولا داستان هایی بلند و طولانی می باشد و موشن گرافیک معمولا کوتاه و مختصر است .

از دیگر تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک با یک دیگر دارند ، می توان به هدف ساخت این دو نوع فیلم اشاره کرد . به گونه ای که موشن گرافیک با اهداف تبلیغاتی و برندسازی ساخته می شود و انیمیشن معمولا به شرح یک داستان می پردازد و هدف آن ایفای نقش شخصیت های گوناگون داستان و رساندن کل مفهموم داستان به مخاطبان آن می باشد .

از دیگر تفاوت هایی که انیمیشن و موشن گرافیک با یک دیگر دارند می توان به سبک متفاوت این دو نوع ویدیو اشاره کرد . به گونه ای که انیمیشن ها معمولا شخصیت محور هستند اما در مقابل موشن گرافیک ها معمولا تصویر محور هستند .

تفاوت در تدوین موشن گرافیک و انیمیشن از دیگر تفاوت‌های این دو ویدیو می باشد . به این صورت که تدوین انیمیشن به صورت تداومی انجام می ‌شود که برای داستان ها بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد اما تدوین موشن گرافیک به صورت غیر تداومی می باشد و لزومی ندارد که قسمت‌ های موشن گرافیک شما تداوم زمانی یا تداوم مکانی داشته باشند .

 

انواع موشن گرافیک :

بعد از رسیدن به پاسخ سوال موشن گرافیک چیست ؟ برای درک بهتر باید با انواع آن نیز آشنا شوید. موشن گرافیک ها انواع مختلفی دارند و می توانند برای اهداف مختلفی ساخته شوند . در این قسمت سعی داریم شما را با انواع موشن گرافیک آشنا کنیم تا بتوانید حوزه کاری مد نظر خود را انتخاب کنید و در آن فعالیت کنید .

ویدیو های توصیفی :

ویدیو های توصیفی یکی از پرطرفدار ترین و پرکاربرد ترین انواع موشن ‌گرافیک ها هستند که از چندین انیمیشن در کنار یکدیگر ساخته می‌شود . این گونه موشن گرافیک ها قصد دارند که یک فرایند پیچیده و بزرگ را توصیف کنند و به نمایش بگذارند .

از این نوع موشن گرافیک ها می توان برای معرفی یک برند و یا حتی یک محصول به صورت جامع استفاده کرد . این نوع موشن گرافیک برای استفاده در سایت‌ها ، شبکه‌ های اجتماعی و … می ‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود ، چرا که در زمانی کوتاه تمامی مطالب مربوط به یک برند را به نمایش می گذارد و مفاهیم به صورت کامل به مخاطب انتقال داده می شود .

موشن گرافیک

بازاریابی محصولات :

موشن گرافیک های مرتبط با بازاریابی محصول ، یکی از زیرشاخه های ویدیو های توصیفی می باشد . با این تفاوت که ویدیوی توصیفی ، یک برند کلی و یا یک مفهوم کلی را توصیف می ‌کند و به نمایش می ‌گذارد اما در موشن گرافیک های مربوط به بازاریابی محصول ، یک محصول خاص ، نحوه استفاده از آن و کارایی آن را به نمایش می‌ گذارد و آن را تبلیغ می‌ کند . این نوع موشن گرافیک می تواند کمک بسیار بزرگی در زمینه تبلیغ محصولات به شما کند .

لوگو موشن :

لوگو در واقع یک نشانه گرافیکی می باشد که می تواند ترکیبی از علائم ، سمبل‌ ها ، نوشتار و … باشد . لوگو بیان گر یک برند می باشد و آن را معرفی می کند . در واقع مخاطبان یک برند ، آن را با لوگو منحصر به فرد در آن می شناسند . ساخت موشن گرافیک با استفاده از متحرک‌ کردن قسمت های مختلف لوگو ، می تواند برای پیروزی شما در مقابل رقیبانتان بسیار مفید و موثر واقع شود .

آیکون ها :

متحرک سازی آیکون های مختلف در سایت ها و اپلیکیشن های گوناگون می تواند جذابیت سایت و اپلیکیشن شما را چند برابر کند . متحرک سازی آیکون ها اغلب به این صورت انجام می ‌شود که زمانی که بر روی آیکون مورد نظر می روید ، با یک حالت خاص متحرک می شود . این امر باعث زیبایی و جذابیت کار شما می ‌شود و مخاطبان بسیار زیادی را جذب می کند .

فیلم کوتاه :

ساخت فیلم کوتاه با استفاده از موشن گرافیک ، از دیگر انواع موشن گرافیک محسوب می شود ‌. در ساخت فیلم کوتاه ، موشن گرافیک بسیار شبیه انیمیشن می شود .

در ساخت تیزر های تبلیغاتی موشن گرافیک میتواند در کنار آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی به شما کمک کند تا تیزر تبلیغاتی بی نظیری را تولید کنید.

با این تفاوت که در موشن گرافیک جزئیات کمتر استفاده می ‌شود و به نمایش گذاشته می‌ شود اما در انیمیشن علاوه بر استفاده از جزئیات ، از شخصیت ‌های گوناگون استفاده می ‌شود . برای ساخت فیلم کوتاه می بایست به این نکات بسیار دقت شود ‌تا فیلم ساخته شده یک موشن گرافیک باشد . برای این کار نیاز به آموزش افترافکت خواهید داشت.

عنوان :

متحرک سازی عنوان انواع فیلم ، یکی از انواع موشن گرافیک محسوب می ‌شود که از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک می باشد که در گذشته تا به امروز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است . شما می توانید با ساخت موشن گرافیک عنوان فیلم خود ، آن را جذاب تر کنید و مخاطبان بسیار زیادی را به فیلم خود جذب کنید .

ارائه :

برای ارائه انواع مقالات و یا حتی سخنرانی ها می توانید از موشن‌ گرافیک برای جذاب تر کردن و تاثیرگذارتر کردن مطالب خود استفاده کنید و کار خود را خاص تر کنید .

اینفوگرافیک :

یکی از کاربردهای موشن گرافیک ، استفاده از آن در اینفوگرافیک می باشد . شما می توانید المان های گوناگون همچون نمودارها و … را با استفاده از موشن گرافیک متحرک کنید و کار خود را خاص تر  و جذاب تر کنید . همچنین می توانید پیشروی  اینفوگرافیک را با متحرک سازی و استفاده از موشن گرافیک به مخاطب خود نشان دهید .

گرافیک پخش :

یکی از کاربردهای موشن گرافیک استفاده از آن به عنوان گرافیک پخش می باشد . گرافیک پخش در واقع زیرنویس ها ، اعلان های گوناگون و … در اخبار یا برنامه های ورزشی می باشد که با استفاده از موشن گرافیک می ‌توانید گرافیک های پخش را ساخته و به نمایش بگذارید .

گیف :

از قدیمی ترین کاربردهای موشن گرافیک می توان به ساخت گیف ها اشاره کرد . گیف ها می‌ توانند در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شود و به عنوان ابزارهای تبلیغاتی استفاده شوند .

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-20T21:39:26+03:3019 ژانویه 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم