ایمیل مارکتینگ چیست

Home>مقالات>ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست

موضوعی که از گذشته تا به امروز اهمیت داشته و از ارزش آن چیزی کم نشده است بحث ایمیل مارکتینگ است. نه‌تنها این موضوع کم‌رنگ‌تر نشده بلکه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل صاحبان کسب و کارهای مختلف به ایمیل مارکتینگ توجه بسیاری می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ اصول خاص خود را دارد و تنها به معنای ارسال انبوه ایمیل نیست که در ادامه به طور کامل به این موضوع می‌پردازیم و از دیدگاه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس اگر جز افرادی هستید که اشتیاق به افزایش اطلاعات خود دارید یا دارای کسب‌وکاری هستید که باید حتماً اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا انتهای مقاله با ما باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

از زمانی که اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته ارسال ایمیل بهترین روش برای برقراری ارتباط در نظر گرفته شده و حتی تا به امروز که بهترین شبکه‌های اجتماعی به منظور ارتباطات عرضه شده‌اند اما ایمیل همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در دوره دیجیتال مارکتینگ مجتمع فنی تهران کامل به آن پرداخته ایم. شاید تعریف سخت و پیچیده‌ای نداشته باشد اما اصول و قواعد منحصر به فردی دارد که انجام‌دادن آنها بدون تخصص امکان پذیر نیست.

ایمیل

ایمیل مارکتینگ می‌تواند با هدف‌های متفاوت مانند جذب مشتری، پایبند کردن مخاطبان قدیمی، کد تخفیف، پیشنهادها و … صورت گیرد. در واقع دیجیتال مارکترها از این ابزار استفاده می‌کنند تا بر روی رابطه خود با مشتری کار کنند. ناگفته نماند که برخی از افراد تبلیغات ایمیلی را با بازاریابی ایمیلی اشتباه می‌گیرند در صورتی که این دو مورد کاملاً مجزا از هم هستند که در ادامه بیشتر درباره تفاوت آنها صحبت می‌کنیم.

دلیل اهمیت ایمیل مارکتینگ چیست؟

همان طور که به آن اشاره کردیم از زمان گسترش اینترنت، ایمیل جایگاه خود را پیدا کرد و در ارتباطات نقش مهمی را ایفا می‌کرد. تقریباً می‌توان گفت بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند و حتی آمار استفاده‌کنندگان روزبه‌روز در حال افزایش است. یکی از دلایل استفاده از ایمیل آن است که افراد برای موارد مختلف از جمله ثبت‌نام در یک دوره یا نصب یک نرم‌افزار مجبور هستند که آدرس ایمیلی داشته باشند. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما آدرس ایمیلی برای خود نداشته باشد.

درست است که شبکه‌های اجتماعی مختلف عرضه شدند تا راه ارتباطات را ساده کنند اما همچنان ایمیل از اعتبار بیشتری برخوردار است. گرچه منطقی نیست که از آن برای پیام‌های روزمره استفاده کرد اما هنوز تنها راه رسمی و قابل‌اعتماد برای ارتباط است.

تا به امروز ایمیل از اعتبار بالایی برخوردار بوده است و هیچ راه ارتباطی دیگر نتوانسته جایگزین آن شود. شاید در آینده موردی دیگر جایگزین ایمیل شود اما تا به حال بهترین گزینه برای کسب و کارهای اینترنتی به‌خصوص برندها و شروع یک همکاری بوده است.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل از جذب مشتری تا ترغیب آن به خرید می‌تواند کاربرد داشته باشد. اینکه قبل از استفاده از ایمیل مارکتینگ با مزیت‌های آن آشنا بشویم بسیار مهم است به همین دلیل در ادامه به چند مورد از مزیت‌های ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی خواهیم پرداخت.

1-بازگشت سرمایه: ROI یا بازگشت سرمایه مقدار سودی است که در مقابل خرجی که می‌کنید، به دست می‌آورید. اگر ایمیل مارکتینگ با رعایت و اصول صحیح انجام شود مقدار بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود.

2- هدف‌گیری دقیق: بعد از جمع‌آوری آدرس ایمیل مخاطبان، آنها را با توجه به پرسونای مشتری تقسیم‌بندی می‌کنیم. این کار باعث می‌شود هر شخصی پیام متناسب با خود را دریافت کند بنابراین تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

3-انعطاف‌پذیری در نوع محتوا: ایمیل تقریباً جز تنها راه ارتباطی محسوب می‌شود که در انتخاب نوع محتوا محدودیتی ندارد. پس می‌توان هر نوع محتوایی اعم از عکس، تصویر، ویدئو، فایل، لینک و غیره را در آن قرار داد.

4- هزینه به‌صرفه: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر هزینه به‌صرفه‌تری دارد. زیرا هزینه باتوجه‌به میزان مصرفی که داشته‌اید مشخص می‌شود.

5-جمع اوری راحت آدرس ایمیل: تقریباً برای وارد شدن به همه اپلیکیشن، سایت، دوره و دیگر موارد نیاز به آدرس ایمیل دیده می‌شود. تنها کافی است راهی مناسب برای عضویت مخاطبان و گرفتن آدرس ایمیل از آنها پیدا کنید تا آدرس ایمیل را در اختیار شما قرار دهند.

توصیه‌ای برای استفاده از ایمیل مارکتینگ

افرادی که تصمیم دارند ایمیل مارکتینگ را برای کسب و کار خود پیاده کنند معمولاً به سراغ خرید لیست ایمیل می‌روند. این کار به دلایل مختلف می‌تواند بی‌فایده و حتی مضر باشد در ادامه به برخی از دلایل استفاده‌نکردن از این مورد می‌پردازیم.

چرا لیست ایمیل نخریم ؟

موردی اولی که بسیار مهم شمرده شده این است که احتمال اینکه لیست خریداری شده واقعی نباشد زیاد است یا احتمال فروختن این لیست ایمیل به چندین نفر زیاد است بنابراین شما که فرستنده باشید به‌عنوان ارسال‌کننده اسپم شناخته می‌شوید.

مورد دیگری که وجود دارد مرتبط با مخاطب هدف شما است. شاید در زمان خرید لیست ایمیل به شما گفته شده باشد بر اساس شغل دسته بندی شده است، با این وجود احتمال کمی وجود دارد این پیام مرتبط با نیاز کاربر باشد.

موردی که برای اکثر کاربران اهمیت دارد و خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است، ارسال ایمیل بدون اجازه است. پس بهتر است که برای اجرای ایمیل مارکتینگ لیست‌های آماده را تهیه کنید زیرا با توجه به دلایل گفته شده امکان ضرر رساندن آن بسیار بیشتر از فواید آن است.

هدف از ارسال ایمیل چیست ؟

فراموش نکنید که هدف از ایمیل مارکتینگ دستیابی به درآمد، جذب مخاطب جدید، وفاداری و چنین مواردی است، پس فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. برای دستیابی به این موارد هم باید طبق اصول و قواعد پیش رفت. نکات مهم موفق بودن در این حوزه به دو مورد تولید محتوای جذاب و شناسایی مخاطب ایمیل ختم می‌شود.

شناسایی مخاطب در ارسال ایمیل تأثیر به سزایی دارد. اگر محتوا یا تبلیغات متناسب با نیاز کاربر باشد قطعاً امکان بازکردن ایمیل و اطاعت کردن از محتوا شما بسیار افزایش می باید. برای رسیدن به مورد می‌توان در زمان ثبت‌نام و پرکردن فرم سؤال‌هایی از مخاطب شود تا در آینده بتوانید از پاسخ‌ها استفاده کنید.

نوشتن ایمیل جذاب 

نوشتن محتوای جذاب دومین قدمی است که باید در این راه برداشته شود. اگر لیست ایمیل مخاطبان خود را پیدا کنید ولی محتوای جذاب خلق نکنید، مخاطب را از خود دور می‌کنید. افرادی بسیاری بودند که با انجام‌دادن این کار ROI خود را کاهش داده‌اند و متوجه اشتباهات خود نیز نشده‌اند. پس سعی کنید نوشتن محتوا را به یک شخص متخصص بسپارید تا از صحت کار خود اطمینان پیدا کنید.

بازاریابی ایمیلی

در چه مواردی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

ایمیل مارکتینگ از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ است که در موارد مختلف استفاده می‌شود. در برخی از موارد نسبت به گزینه‌های دیگر بیشتر استفاده می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

خوش آمد گویی به کاربران جدید

در اولین مواردی که ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، عضویت کاربران جدید است. زمانی که یک کاربر در سایت یا خبرنامه عضو می‌شود برای معرفی بیشتر و ارتباط برقرار کردن ایمیلی ارسال می‌شود، می‌تواند علاوه بر خوش آمد گویی حاوی اطلاعات ورود و کد تخفیف باشد.

اطلاع‌رسانی

کسب و کارها زمانی که محصول یا خدماتی جدید ارائه می‌دهند باید آن را به مشتریان خود معرفی کنند و آنها از این رویداد آگاه سازند. به این منظور استفاده از ایمیل مارکتینگ به‌خصوص زمانی که هزینه زیادی در دست ندارند، بسیار مناسب است.

پیشنهادهای ویژه

برای ارتباط بیشتر با مخاطب لازم است برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود یکی از آنها می‌تواند شامل پیشنهادهای ویژه و تخفیف باشد. اگر بر روی یک محصول تخفیفی اعمال می‌کنند یا در مدت زمانی خاص تخفیف می‌گذارند با استفاده از ایمیل مشتریان خود را آگاه می‌سازند.

اطلاعات خرید

دیگر موردی که به‌صورت ایمیل برای مشتری ارسال می‌شود اطلاعات خرید است. زمانی که کاربر از سایت یا فروشگاه محصولی را خریداری می‌کند اطلاعات خرید که شامل قیمت، فاکتور، تخفیف و … است برای وی ارسال خواهد شد.

اطلاع‌رسانی رویدادها

مناسبت‌هایی وجود دارد که مرتبط با کسب و کار شما هستند، بهترین راه برای مطلع کردن مشتریان و مخاطبان از طریق ایمیل است. به خصوص اگر صاحب کسب و کار قصد هزینه‌های زیاد را نداشته باشد این گزینه می‌تواند مناسب باشد.

معرفی بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ زیادی همچون چیمپ، سندر، میلرلایت، سندپلاس، سند این بلو و … وجود دارد که در بین مردم جایگاه ویژه‌ای را دارند. اما برای افرادی که در ایران هستند به دلایلی مانند هزینه‌های بالا و تحریم امکان استفاده وجود ندارد.

اما خوشبختانه سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی وجود دارد که هزینه‌های مناسبی دارند و همه کسب و کارها می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. این سرویس‌ها شامل میل چی، نجوا، پاکت، آونگ میل، میل تاز و اینباکس هستند.

سخن نهایی

این روزها استفاده از ایمیل مارکتینگ راهی برای بهبود کسب و کارها شده است. به همین خاطر است که اهمیت زیادی پیدا کرده و در، بین افراد جایگاه ویژه‌ای دارد. اما باید توجه داشت که تنها ارسال انبوه ایمیل هدف ما نیست بلکه اصولی و صحیح انجام شدن برای ما اهمیت دارد. توصیه‌ای که می‌توان در این زمینه کرد آن است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و انجام ایمیل مارکتینگ را به افراد متخصص بسپارید و همچنان خود بر روی آن نظارت داشته باشید.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی را از این مقاله دریافت کرده باشید. در صورت داشتن سؤال و پیشنهاد در قسمت نظرات، سخن خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید.
نویسنده |2023-11-07T16:03:41+03:3010 آوریل 2021|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم