سالیدورک چیست؟

Home>مقالات>سالیدورک چیست؟

سالیدورک چیست؟

در این مقاله می خواهیم با نرم افزار محبوب سالیدورک آشنا شویم و این که سالیدورک چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟ موضوع اصلی این مقاله است . هدف ما آشنایی کامل شما با تمام جوانب این نرم افزار است.  در طول این مقاله شما با نرم افزار سالیدورک، کاربردهای آن، مزایای سالیدورک، محیط گرافیکی این نرم افزار، سیستم مورد نیاز برای کار با این نرم افزار و … آشنا خواهید شد. سالیدورک یک نرم افزار مهندسی طراحی است که بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود. این نرم افزار توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز ساخته شده است. تعداد افرادی که از این نرم افزار استفاده می کنند، بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر در بیش از 130 هزار شرکت در سراسر دنیا می باشد. نرم افزار سالیدورک سه محیط اصلی دارد که به ترتیب، Part,Assembly و Drawing هستند. در ادامه ی مقاله بیشتر از سالیدورک خواهیم گفت…

تاریخچه ی نرم افزار سالیدورک

یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در حوزه ی طراحی با کامپیوتر سالیدورک است. از عمر این نرم افزار 28 سال می گذرد، اما همچنان یکی از بهترین نرم افزارها در بخش CAD یا همان حوزه ی طراحی با کامپیوتر است. طراحی اولیه ی این نرم افزار در سال 1993 بود، هنگامی که جان هرشتک که مهندس MIT  بود، با تعدادی از همکارانش طراحی سالیدورک را آغاز کردند. و طولی نکشید که اولین نسخه ی این برنامه عرضه شد. اولین نسخه ی این برنامه در سال 1995 وارد بازار شد و با استقبال کم نظیری مواجه شد. این نرم افزار طراحی سه بعدی را متحول کرد.

در سال 1997 شرکت فرانسوی داسو سیستمز(Dassault Systems) امتیاز این نرم افزار را خریداری کرد. از آن زمان تاکنون امتیاز این برنامه در اختیار این شرکت است . این نرم افزار ابزارهای بسیار کاربردی ای برای طراحی دو بعدی و سه بعدی دارد.

ویژگی های نرم افزار سالیدورک

در ادامه ی این مقاله به امکانات و قابلیت های مهم نرم افزار سالیدورک اشاره می کنیم.نرم افزار سالیدورک یک برنامه ی CAD پارامتری است. بدین معنی که ویژگی قطعه ای که مدنظر شما است به وسیله ی پارامترهای فیزیکی مشخص می شود. به عنوان مثال، اگر شما ویژگی یک قطعه مانند: عرض قطعه، را تغییر بدهید، به صورت خودکار سایر قابلیت های مرتبط با آن قطعه نیز تغییر می کند. حال همراه ما باشید تا با سایر ویژگی های این نرم افزار بسیار محبوب آشنا شویم.

رندرینگ(Rendering) در سالیدورک

قابلیت رندر گرفتن از فایل ها در نسخه های Professional و Premium این نرم افزار وجود دارد. شما به راحتی آب خوردن می توانید، از فایل های خود در این نرم افزار رندرگیری کنید. نکته قابل ذکر این است که فایل های CAD نرم افزار سالیدورک، به صورت مستقیم، دارای قابلیت انتقال دادن به نرم افزار و رندرگیری همراه با، رفلکشن مناسب، نورپردازی و تکسچر می باشند.

سیمولیشن(Simulation) در سالیدورک

امکان سیمولیشن یا شبیه سازی در نسخه هایProfessional و Premium این نرم افزار فراهم می باشد. شما می توانید قطعاتی که طراحی کرده اید را در معرض تست فشار قرار دهید و مقدار خمیدگی قطعات را به صورت دقیق و با ابزارهای تحلیلی که این برنامه در اختیار شما قرار می دهد، تعیین نمایید.شما با استفاده از پکیج پریمیوم این نرم افزار می توانید سایر ویژگی ها مانند: سرعت جریان، نرخ تراکم و دیگر جنبه های فیزیکی را بررسی کنید.

ابزارهای طراحی(Drawing) در سالیدورک

شما می توانید با استفاده از نرم افزار سالیدورک ، برای مونتاژ و طراحی یک قطعه، از ابزارهای قدرتمند این نرم افزار که دراوینگ می باشد، استفاده کنید.با استفاده از ابزارهای دراوینگ به سرعت می توانید شمای دو بعدی قطعه خود را ایجاد کنید. همچنین می توانید زوایای مختلفی را نیز به آن اضافه نمایید. همچنین شما می توانید با کلیک کردن بر روی سطح شکل، بعد مناسب را برای تصویر خود انتخاب کنید. با استفاده از ابزارهای طراحی دراوینگ در نرم افزار سالیدورک ، امکان ترکیب و ترسیم انواع مختلف اشکال هندسی و همینطور اجرای معادلات دیفرانسیل و مختصاتی فراهم می شود.

ویژگی های نرم افزار سالیدورک

کاربردهای نرم افزار سالیدورک

در این بخش به کاربردهای فراوان نرم افزار سالیدورک به صورت خلاصه وار می پردازیم. کاربرد های این نرم افزار بسیار زیاد می باشد، اما ما سعی کردیم که در این قسمت مهم ترین های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

صنعت چاپ سه بعدی در سالیدورک

از کاربردهای جدیدی که به نرم افزار سالیدورک اضافه شده است می توان به کاربرد آن در صنعت چاپ سه بعدی اشاره کرد.در نرم افزار سالیدورک هماهنگی قطعه با بستر چاپگر سه بعدی مورد بررسی قرار می گیرد. به خاطر این که قبل از ارسال کردن فایل برای چاپگر سه بعدی، از صحت و کارایی قطعه اطمینان حاصل نماید.

طراحی قطعات انعطاف پذیر در سالیدورک

در حالت Assembly  نرم افزار سالیدورک شما می توانید، قطعات انعطاف پذیر را طراحی کنید. استفاده ی این قابلیت برای بررسی عملکرد قطعات غیر اصلی در درون شبیه سازی ها می باشد.

طراحی بر اساس مشخصات در سالیدورک

شما می توانید از این نرم افزار برای طراحی ورقه های فلزی بر اساس مشخصاتی که دارد مانند: ضخامت، جنس ماده جامد، پهنا و همچنین طول، استفاده کنید.

طراحی قالب های ریخته گری در سالیدورک

در نرم افزار سالیدورک امکان طراحی قالب های ریخته گری وجود دارد. همچنین ابزارهای لازم برای ایجاد قالب های ریخته گری را نیز در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید به راحتی آن ها را ایجاد کنید.

اتوماسیون طراحی در سالیدورک

داخل نرم افزار سالیدورک ابزاری به اسم DriveWorkExpress وجود دارد. شما با این ابزار می توانید با کلیک بر روی یک دکمه  عملیات های تکراری طراحی را انجام دهید. شما با بهره گیری از این قابلیت می توانید، مونتاژهای بزرگ را در کمترین زمان تکمیل کنید.

محاسبه هزینه طراحی در نرم افزار سالیدورک

می توانید با استفاده از ابزار Bom در نرم افزار سالیدورک، هزینه ی مونتاژ و یا طراحی قطعات و محصول نهایی را محاسبه کنید.

دوره سالیدورک

این نرم افزار در بین طراحان صنعتی بسیار محبوب و پرطرفدار است. سالیدورک ابزارهای تحلیل مشابه با دنیای واقعی را در اختیار مهندسین و کاربرانی که از آن استفاده می کنند قرار می دهد. با استفاده از نرم افزار سالیدورک می توانید نهایت دقت و ریزه کاری را در طراحی قطعات خود داشته باشید و با ظرافت خاصی آن ها را طراحی کنید. حال اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید ۰ تا ۱۰۰ این نرم افزار رو آموزش ببینید میتوانید در دوره سالیدورک شرکت کنید

مزایای نرم افزار سالیدورک

تا اینجای مقاله با نرم افزار سالیدورک، تاریخچه ی آن، ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا شدیم. حال در این بخش قصد داریم شما را با کاربردهای مزایای بسیار زیادی که این نرم افزار فوق العاده در اختیار شما قرار می دهد، آشنا نماییم.

  1. سالیدورک بهترین نرم افزار سه بعدی دنیا برای افرادی که در حوزه ی صنایع، پزشکی و مهندسی مکانیک فعالیت دارند می باشد.
  2. این نرم افزار رابط کاربری بسیار ساده ای به نسبت سایر نرم افزار های مشابه دارد.
  3. به سادگی می توانید دستورات را اجرا نمایید
  4. نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه، سالیدورک منحنی یادگیری سریع تری دارد.
  5. سالیدورک مجهز به مدلسازی پارامتری به وسیله کامپیوتر و دستگاه ثبت مختصات جدید است.
  6. در سالیدورک می توانید طراحی دو بعدی واقع گرا را انجام دهید
  7. این نرم افزار برای مدلسازی٬ ریخته گری، ورق کاری، جوشکاری و قالب سازی بسیار مناسب است.
  8. ماژول مونتاژ پیشرفته ای دارد.
  9. سالیدورک عناصر طراحی را به عالی ترین شکل ممکن تحلیل می کند.
  10. این نرم افزار قابلیت شبیه سازی و طراحی مکانیسم عملکرد دستگاه را دارا می باشد.
  11.  در سالیدورک شما می توانید به راحتی از فایل های خود نسخه ی آنلاین تهیه کنید.
  12. سرعت بیشتری نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی سه بعدی دارد.
  13. محاسبات را به صورت دقیق انجام می دهد.
  14. با نرم افزار سالیدورک می توانید فایل های STL  را به صورت مستقیم ویرایش کنید.
  15. این نرم افزار می توانید با تعداد زیادی پایگاه داده همکاری کند.
  16. قابلیت بهره مندی از فناوری CALS  را دارا می باشد و از استانداردهای ESKD پشتیبانی می کند.
  17. نرم افزار سالیدورک ابزارهای مدیریت داده های محصول را دارد که از این ابزارها می توان برای ثبت کارکرد محصول استفاده کرد.

مزایای نرم افزار سالیدورک

رابط کاربری نرم افزار سالیدورک

برخلاف نرم افزارهای شرکت ادوبی که رابط کاربری سر راستی دارند، رابط کاربری سالیدورک تا حدودی پیچیده است اما در نوع خودش خوب است. سالیدورک چندین تب برای انجام عملیات مختلف دارد. این نرم افزار منوهای باز شونده ندارد و تنها دارای دکمه های اصلی در بالای صفحه ی نرم افزار و نیز دکمه های فرعی در پایین صفحه ی نرم افزار می باشد. در سالیدورک دکمه هایی مانند: طراحی(Sketch)، اصلاح سطح(Surfaces)، اشکال سه بعدی(Features)، سنجش خطاها و ابعاد(Evaluate) وجود دارد. در حالت مونتاژ نرم افزار شما با تب جدیدی مواجه خواهید شد که در آن ابزارهای انتقال، بازآرایی،چفت کردن و مشاهده قطعات مختلف(Assembly) وجود دارد. نکته جالب رابط کاربری سالیدورک این است که در آن کاربر می تواند بر اساس نیاز و نوع عملیاتی که قرار است انجام دهد، رابط کاربری را تغییر دهد.

تفاوت سالیدورک با اتوکد

اتوکد اولین نرم افزار طراحی چند بعدی قابل اجرا بر روی کامپیوتر بوده است. اتوکد نرم افزار بسیار مهمی است و حتی این نرم افزار جز دروس تخصصی برخی از رشته های مهندسی نیز می باشد. در اتوکد طراحی دو بعدی کامپیوتری جایگزین طراحی سنتی و دستی شد. تا قبل از ورود سالیدورک به بازار بخش بسیار زیادی از مهندسین از نرم افزار اتوکد استفاده می کردند، اما با ورود سالیدورک، طراحی سه بعدی متحول گردید و بسیاری از مهندسین به این نرم افزار روی آوردند. حال در ادامه ی مقاله مهم ترین تفاوت های این دو نرم افزار را بررسی می کنیم.

نرم افزار سالیدورک

  • امکان مدلسازی سه بعدی پیشرفته را دارد.
  • امکان مدلسازی ورقکاری را دارد.
  • امکان رندرینگ پیشرفته را دارد.
  • امکان تایید صحت طراحی قطعه را دارد.
  • دارای ماژول اختصاصی برای انیمیشن و مکانیسم است.
  • در اصل در رشته مهندسی مکانیک به کار می رود.
  • دارای ماژول واقعیت مجازی است.
  • فاقد نسخه ی رایگان است.
  • منحنی یادگیری سریع تری دارد.
  • پایگاه کاربری متوسطی دارد.
  • ماژول اختصاصی برای یکپارچه شدن با ابزارهای کامپیوتری و دستگاه های ماشین کار را دارد.
  • طراحی دو بعدی آن به خوبی اتوکد نیست.

نرم افزار اتوکد

  • امکانات پایه برای طراحی سه بعدی را دارد.
  • امکان مدلسازی ورقکاری را ندارد.
  • گزینه ای را برای رندرینگ ندارد.
  • امکان تایید صحت طراحی قطعه را ندارد.
  • فرمان انیمیشن و مکانیسم را ندارد.
  • ماژول شبیه سازی ندارد.
  • در اصل در رشته های مهندسی معماری و شهرسازی به کار می رود.
  • گزینه ای برای واقعیت مجازی ندارد.
  • نسخه ی رایگان دانشجویی دارد.
  • منحنی یادگیری آن ملایم است.
  • پایگاه کاربری عالی ای دارد.
  • با CNC  یکپارچه نمی شود مگر این که فایل با پسوند .dxf ذخیره شود.
  • ایده آل برای طراحی دو بعدی است.
امتیاز دهید.
نویسنده |2023-07-23T16:20:45+03:301 فوریه 2023|مقالات|
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
24ساعته پاسخگوی شما هستیم